Helgen i Ragnerud

2009-06-08 | 13:49:36
Nu tänker jag skriva och berätta om hur min helg i Ragnerud har varit, eftersom jag inte hade tid eller ork att göra det när jag kom hem i gårkväll. Då var det duschen, mat och att packa upp väskorna som gällde. Nu har jag inget annat att göra ändå.

När jag kom hem på fredagseftermiddagen efter att ha varit i skolan hela dagen och tagit studenten, möttes jag av en väntande familj i hallen. Vi hade redan några dagar före bestämt att vi skulle åka upp till Ragnerud samma dag som min student för att fira mig. Jag hann inte vara hemma så mycket innan det var dags att åka. Vi ville ju inte komma dit för sent. De andra hade redan packat, så de åkte och handlade på sig lite nödvändiga saker medans jag packade och skrev ihop ett kort blogginlägg. Och det var i stort sett vad jag hann göra. Vi packade bilen full, och började åka. 

Jag minns inte exakt när vi kom fram, men jag gissar på ungefär halv åtta eller åtta. Vi flyttade över all vår packning från bilen till stugan och sedan gick vi ner till stranden och tog en kort kvällspromenad. Jag gick i vattnet och doppade mig upp till knäna. Det stod att det skulle vara 15 grader i vattnet, och det tror jag stämde ganska bra. Det var rätt behagligt ändå. Men ingen direkt badtemperatur. När vi hade gått runt en stund, började vi känna oss hungriga. Vi hade tänkt att vi inte skulle behöva äta någon mer riktig mat den dagen, och i stället skulle vi leva på jordgubbar, chips och godis hela dagen. Men tillslut lyckades jag övertala dem att vi ändå skulle åka i väg och hitta något att äta. Då var klockan ungefär nio.

Eftersom det ändå var såpass "sent" och vi befann oss i ett väldigt litet samhälle, visste vi att det skulle bli svårt. Men vi åkte till närmaste stad, Högsäter (man kan egentligen inte kalla det stad, det är mer som en liten byhåla). Där fanns EN enda restaurang öppen (och det fanns, vadå.. två?) och det var en pizzeria. Så det fick bli pizza. Pizzan smakade jättebra. Men jag märkte direkt att det var något speciellt med pizzorna där vi var. För det första så luktade det verkligen smör när de bar in dem, och sedan när jag smakade så kände jag att bottnen smakade väldigt annorlunda. Vi satt och försökte komma på vad det kunde vara, och kom tillslut fram till att de smakade vanilj och kanel. Skitskumt, men gott. Det var som att äta kanelbullar och pizza samtidigt. Ok, kanske inte riktigt men det var faktiskt godare än vad det låter. Tycker det är synd att det inte finns pizzerior med sådana bottnar där jag bor. Här smakar degen nästan ingenting alls.

Efter vi ätit åkte vi tillbaka till stugan, där vi dukade upp efterrätt; jordgubbar med grädde och florsocker. Yummy! Vi spelade sedan gurka. (Gurka är ett kortspel för de som inte vet. Orkar inte förklara hur man spelar det). Vi spelade ganska länge och till sist stod Tilda som vinnare. När vi spelat klart var klockan väldigt mycket, så vi gjorde oss i ordning och lade oss kort därefter.

Nästa dag möttes vi av ösregn och hagel(!) på morgonen. Synd, tänkte vi. Vi hade nämligen packat badkläderna i hopp om att det skulle bli fint väder. Men icke. Vi blev ganska paralyserade och visste inte riktigt vad vi skulle göra. Så vi satt i stugan ganska många timmar innan vi tillslut bestämde oss för att åka i väg. Vi åkte in till Håverud och kollade på akvedukten. Vi hade tur eftersom det var uppehåll och vädret var helt ok när vi kom dit. Innan vi gick och tittade på akvedukten stannade vi och åt på en restaurang som låg precis intill. Jag åt thaibuffe som kostade 99 kr. Jag tycker det är rätt dyrt eftersom buffen där jag bor kostar typ 69 kr. Men vad ska man göra. Maten vad i allafall jättegod och jag gick och hämtade flera gånger. Jag blev extra glad eftersom min favorit fanns där; friterad kyckling och sötsur sås. Speciellt gott var också jordnötssåsen. Den smakade väldigt annorlunda från den vi har här. Gillade den starkt.

Akvedukten såg ut ungefär som vanligt (har varit där rätt många gånger) och det var lagom mycket folk. Tror det berodde på att det var Nationaldagen och folk hade annat för sig. Vi gick hela vägen nerifrån längs hela "rännan" och upp till en stor sjö och ut på en brygga. Under tiden tog Tilda en massa bilder på mig när jag posade ganska oseriöst. Det var kul. När vi kommit ungefär längst ut på bryggan så började det ösregna så vi fick småspringa tillbaka hela vägen till bilen. Vi kom tillbaka till stugan, och där hade det slutat regna. Vi bestämde oss för att spela minigolf. Vi har spelat där förr så vi visste att banorna skulle vara svåra. Dom är verkligen sjukt jobbiga att ta sig i genom. Men jag lyckades få "hole in one" på både första och sista banan, så jag var nöjd ändå. Det slutade med att jag vann ganska överlägset. :) Det kändes rätt konstigt eftersom jag oftast brukar vara sämst.

Vi blev klara med minigolfen rätt sent, så när vi kom tillbaka satte vi oss och spelade kort igen, samtidigt som vi åt chips med dip och godis. Det var ju ändå lördag kväll. Vi hade det skitmysigt och satt och skrattade oss igenom mesta delen av spelet. När jag tänker på det så skrattade vi i stort sett hela tiden vi var där uppe. Det måste ha varit något i luften. Även i dag vann Tilda gurka. Hon måste vara väldigt bra på detdär spelet.

Innan vi började spela kort. Chips, dip, godis och dricka :)


Sista dagen hade vi ställt klockan på nio. Då gick vi upp och åt frukost och sedan var det dags för städning och packning av bilen. Vi skulle nämligen vara utcheckade senast tolv. Detta lyckades vi med väldigt bra, och vi lämnade stugan ungefär halv tolv. Då satte vi kurs mot Bloms, som är en stor klädaffär i Mellerud där de säljer främst kläder och skor. Och det är inte bara skitkläder, utan dom köper in konkurslager och säljer kläder från tex Gina Tricot, Vila, Rut m.fl, Saint Tropez, H&M och massa andra, fast till ett mycket lägre pris än i butikerna. Vi spenderade ungefär tre timmar där, konstant letades efter nya kläder. Vi ockuperade även provrummen mesta delen av tiden. Det finns såå mycket att titta på. Det är omöjligt att hinna med allt. När vi var klara var vi några tusenlappar fattigare, men mycket kläder rikare. Otroligt prisvärt.

Jag tänker inte lägga in bilder på allt jag har köpt, eftersom det skulle ta evigheter att fotografera allt och sedan överföra dem från mobilen och sedan lägga upp dem. Dessutom blir det väl lite tråkigt. Men jag skriver i allafall vad jag köpte. Kanske glömmer något men det får vara så.

Jag köpte:

Ett svart spetslinne
Ett rött spetslinne
Ett vitt spetslinne
En vit kofta
En grå kofta
En vit transparent tröja
Ett par rosa jeans (fråga inte, har alltid viljat ha)
Ett vitt linne
Ett lila linne
En lång leopardmönstrad topp
Ett långt rosa linne
Ett par vita skor med 10 cm klack
Ett brunt flätat skärp
Underkläder
Strumpor

Tror det var allt..

När vi handlat klart hade vi hunnit bli hungriga så vi åkte till en korvkiosk och åt mat. Jag åt hamburgare med pommes och en cola. Det har varit en riktig mathelg alltså. Har ätit ute varje dag. Precis som det ska vara på sommaren. Jag äter nästan ute varje dag hela sommaren. Inte ofta man äter mat hemma. Vem orkar stå och laga mat när solen skiner?

När vi ätit klart körde vi raka vägen hem. Jag har haft en jättetrevlig helg och jag hoppas att jag kommer få vara med om många liknande dagar i sommar. Och det kommer jag garanterat. 

Kommentarer
Postat av: hanna :)

Jag har haft min blogg sen mars 09

, Kram Hanna :)

2009-06-08 @ 14:15:53
URL: http://stur.blogg.se/
Postat av: Louise - Ur mitt eget perspektiv

Ja, det får du göra!

Låter som du har haft en bra helg! :D





Puss

2009-06-08 @ 15:20:45
URL: http://lowice.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Det var mys, hihi :)

2009-06-08 @ 15:37:22
URL: http://mathilas.blogg.se/
Postat av: Felicia

Oh yes! jätte fin blogg du har!:D orkade inet läsa allt, för mycket för mig haha. :D



ha en bra dag



kramis

2009-06-08 @ 19:57:45
URL: http://palk.blogg.se/
Postat av: Mathilda

sv: Haha ja, du gillart'! ;D

2009-06-08 @ 23:59:28
URL: http://mathilas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Kommentar:

Trackback
Real Time Analytics