Att komprimera

2010-02-28 | 16:49:19

Under de senaste tre dagarna (fredag, lördag och i dag- söndag) har jag suttit och försökt komprimera de 113 sidor i min historiebok som jag ska ha prov i nästa vecka. Det kommer att bli ett stort prov, på många sidor och kommer att sträcka sig ända från antikens grekland (ca 2000 f.Kr) fram till tidigmodern tid (ca 1700 e.Kr). Fattar ni hur stor tidsperiod det är? Det är knappt så att jag gör. Men i allafall. Så är det. Bara att acceptera.

Nu har jag äntligen lyckats få ner dessa 113 sidor till 19 st handskrivna A4-sidor. Det har inte varit lätt, kan jag lova. Ni vet när man har skrivit så mycket att man får kramp i handleden? Well, det har jag haft nu i tre dagar.

Men nu är det gjort! Dock funderar jag på att göra ännu lite mer, som tex en tidslinje för att få bättre överblick, och kanske några mindmaps. Har redan gjort en ordlista på krångliga/svåra ord. Läraren sa att det är inte viktigt att vi lär oss alla årtal och vilka personer som gjorde vad och vart de levde och hur gamla de blev och varför de dog. För sånt glömmer man ändå bort snabbt. Dessutom kan man ju bara slå upp det på en sekund.

Det vi ska fokusera på mest är att veta ungefär i vilken ordning allt hände. Och vart i världen det skedde. Rikningar och utspridningar. Och sedan ska vi försöka hitta en röd tråd i det hela. Hur en sak leder till en annan, osv. Och då tror jag helt enkelt att mindmaps kan vara bra. Och tidslinjer. Japp, jag får göra det också.


Kommentarer
Postat av: Mathilda

Galet mycket ju.

2010-02-28 @ 17:04:41
URL: http://mathilas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Kommentar:

Trackback
Real Time Analytics