Fan vad svårt

2010-10-22 | 13:55:57

Alltså jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra nu. Ända sedan jag tog studenten har jag varit helt.. tom. Och jag måste ju gå vidare snart liksom känner jag. Men vad ska jag göra då? Jag har några olika förslag som jag överväger. Men vilket borde jag välja?




1. Skriva in mig på Arbetsförmedlingen och gå och stämpla + söka jobb "regelbundet". Kommer ju knappast få ett jobb på detta sättet eftersom det inte finns några. Men då får jag ju i allafall pengar. Frågan är bara om jag verkligen vill börja jobba ännu. Vill ju inte stå i en butik hela resten av mitt liv tror jag. Vill liksom ha ett "bättre jobb" i slutändan. En karriär. Detta leder mig då till nästa förslag.



2. Börja på högskola/universitet. Så går jag en 3, 4, 5 årig utbildning och får en examen i något. Känns som att man kommer längre med en akademisk utbildning bakom sig än bara gymnasieutbildning (nähe?). Saken är bara den att det jag kan söka till är inte något av det jag vill bli. För jag vet inte ens vad jag vill bli. Visst, jag kan bli psykolog, socionom eller jurist. Men vill jag det? Näe. Och för att kunna söka till "något annat" än dessa krävs det bla högre matte. Så borde jag kanske bara välja något av det som endast kräver B?
3. Läsa in Matte C på Komvux i en termin så att jag sedan, efter sommaren, kan söka till universitetet och då ha större valmöjligheter och kanske hitta en utbildning som jag faktiskt både vill och kan gå på? Men i såfall, vilken skola ska jag söka till? Vill jag bo kvar här i Göteborgsområdet eller vill jag flytta hemifrån and away? Är ju ändå 20 år nu. Kanske dags snart? Men vart ska jag i såfall?



4. Om det visar sig att det krävs för mycket arbete för att kunna komma in på universitetet så faller jag säkert tillbaka på att börja jobba igen. Men inte i Sverige, för här finns det som sagt inga jobb. Men i Norge kanske. Det är ju nästan som att bo i Sverige. Så nära man kan komma utan att egentligen göra det. Och så är pengarna där värda mer = bättre lön? Det är väl ganska smart? Hmm.


5. Så har jag också alltid viljat studera utomlands. I USA helst. Eller kanske England. Detta går att göra på två sätt. Antingen gör man det via sin skola (universitet). Detta kräver dock att jag är inskriven på en skola. Vilket för mig tillbaka till problemen i punkt 2 och 3. Eller så kan jag söka till en skola utomlands på egen hand. Skillnaden är bara att då får jag betala allt själv. Och det kan bli ganska dyrt. Åker jag via ett universitet så betalar skolan för mitt år som utbytesstudent. Så det altetnativet är nog bäst i såfall.



6. Eller sist men inte minst så finns ju alla dessa KY-utbildningar. Kvalificerade Yrkesutbildningar that is. Det innebär att man gör en kortare "skräddarsydd" utbildning på tex 1 år som leder direkt till ett specifikt arbete i stort sett. Utbildningen görs delvis ute på en praktikplats. Detta var jag inne och tittade på för ett tag sedan faktiskt. Men jag hittade inte direkt något som jag tyckte verkade sådär jättekul. Antingen det eller så krävdes det flera års yrkeserfarenhet. Och det har ju inte jag. Så där tog det stopp.

Som ni ser så är det ganska svårt att bestämma sig. Det finns så himla många olika alternativ egentligen. Men samtidigt verkar alla vara så svåra att uppnå. Jag har på sätt och vis därför både för många valmöjligheter och för få. Varför ska det vara så svårt? Jag dör.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Min kompis kommer snart så vi ska mysa lite och kolla på film! :)

2010-10-22 @ 15:11:40
URL: http://ajohanssons.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Jadu det är inte helt lätt det där alltså...

2010-10-22 @ 19:11:50
URL: http://mathilas.blogg.se/
Postat av: Peter

Hej!



Kolla in hemsidan http://www.worknorway.se - där hittade jag mitt jobb i Norge!



En hemsida som lägger ut lediga jobb i Norge för svenskar att söka på. Smart!



Lycka till!

2010-10-22 @ 22:07:24
Postat av: Amanda

Peter: Åh, tack för tipset :)

2010-10-23 @ 02:41:38
URL: http://maandel.blogg.se/
Postat av: amalie

inga jobb i norge heller!

2010-10-27 @ 19:29:43
Postat av: Daisy

Hej! Ja du det där att välja är inte lätt. Jag är ju 4-5 år äldre än dig och tänkte jag kan ju tipsa hur ja tänkte och gjorde..



Jag läste först ett tekniskt basår för att få alla kuser jag behövde för att söka mig vidare sen. Efter basåret jobbade jag ett år för att spara ihop lite pengar och passade på att resa till min syster i LA.



Sen flyttade jag från skåne till göteborg och började plugga i tre år. Tyvärr hade jag inte poängen att söka ett utbytesår utomlands (att betala själv kostar ju skjortan). Efter 3 år blev jag färdig med mina studier men jobben tröt. Så fick skriva in mig på arbetsförmedlingen utan någon större framgång.



Men tur nog hade min pojkvän fina betyg och kom in i australien så här är vi nu. Flyttade hit tillsammans och har nu varit här i 9 månader.



Om jag hade kunnat ändra något så hade jag nog åkt till LA innan jag började plugga i göteborg och läst lite kurser där på någon college. dessutom hade jag nog försökt hitta något mer extrajobb under tiden som jag studerade.



Summa sumarum. Jag tycker du ska passa på att sticka utomlands nu om du kan och plugga något. Sök ett extrajobb även om du nu känner att det inte är det du vill göra. Tro mig,erfarenhet och kontakter är det du vill ha sen när du ska söka ett riktigt jobb även om det inte är dirket kopplat till det du kommer jobba med sen.

Strunta i arbetsfömedlingen, att sök jobb på egen är enligt min erfarenhet lättare :)



Oj, det här blev en lång kommentar såg jag! Lycka till ialf! Och btw fin blogg du har!

2010-11-09 @ 05:31:52
URL: http://www.daisybell.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Kommentar:

Trackback
Real Time Analytics