Plugg och Höstväder

2013-10-31 | 15:13:31
Bild från inne i en kyrka vi besökte under en stadsvandring förra veckan.

Sitter här och pluggar inför morgondagens examination i grundläggande byggnadsteknik. Denna veckan har vi inte haft några lektioner, utan istället läsdagar. Jag lade upp det som så att jag var nere på skolan tre dagar i rad. Satt då i biblioteket och läste och antecknade. Och idag fick bli en plugga-hemma-dag. När jag skulle åka hem i måndags så ösregnade det. Och eftersom jag inte ville bli genomblöt, så blev jag fast där en liten stund extra. Hoppades först att det skulle sluta regna, eller åtminstone minska lite så man skulle våga sig ut. Men så blev det inte. Så jag fick snällt gå hela vägen bort till bussen i ösregnet. Haha. Sedan blev det ju storm under kvällen/natten också. Simone drog fram. Detta var dock inget jag märkte av speciellt mycket själv, mer än att det blåste väldigt mycket i träden här utanför. Men tydligen så ska ju tak ha lossnat och utemöbler flugit omkring och sånt där inne i stan. Härligt höstväder vi har, inte sant?

El Clásico

2013-10-27 | 14:12:36

Lördagskvällen bjöd på fotboll i form av en match mellan Barcelona och Real Madrid. Och även om det kanske inte gick så bra för Real just den här gången, så är det ju ändå alltid lite speciellt när dessa två lag möts. Det blev en del gula kort, nästan-mål, tvivelaktiga domarbeslut och ofattbara byten. För att klargöra för de två sista, så menar jag att det fanns två tillfällen under matchen, då Real borde ha fått en straff. Speciellt den gången när Ronaldo blev knuffad. Och bytena sen? Jag förstår inte. Varför byta ut både Ramos och Bale, för att ta in mer eller mindre nybörjare/randoms. It just doesn't make any sense. Men ok, det kunde ha varit värre. Slutade 2-1 i alla fall.

Jag köpte en tröja

2013-10-23 | 18:54:06
När jag provade den i omklädningsrummet. 249 kr på H&M.

Påbörjade en ny kurs i måndags som heter "grundläggande byggnadsteknik". På förmiddagen idag gick vi bland annat igenom lite hur husen har sett ut under 1900-talet, från sekelskifte fram till åttiotal. Det var intressant! Sen på eftermiddagen hade stadsvandring och gick runt och kollade på hus (mest tegelhus, men även några i trä). Vi tog även en fika hela klassen efter typ halva tiden. Jag tog en varm choklad. Mums! Sen på hemvägen råkade jag gå in på H&M en sväng och köpa en ny tröja, och sen var jag på biblioteket och lånade en kursbok. Nu ska vi snart göra hemmagjorda hamburgare, och sen i kväll är det match. Real Madrid vs Juventus. Helt ok dag!

Tyskland och Danmarksresan

2013-10-20 | 14:54:00
Kom ju alltså tillbaka till Göteborg igen med färjan förra fredagen, efter några härliga dagar i Tyskland och Danmark med klassen. Finns egentligen ganska mycket jag skulle vilja skriva och berätta om. Men jag ska försöka fatta mig kort. Har hur som helst haft en riktigt bra resa, och har haft väldigt roligt. Däremot känns det inte som jag var borta i mer än två dagar sammanlagt typ. Tiden gick väldigt snabbt!

Vi åkte med Stena Line till Kiel över natten.

På väg till vår hytt. Delade med tre andra.

Frukost på färjan.

Vi åkte alltså med Kielfärjan på måndag kväll, och var framme i Tyskland tisdag morgon. Måndagskvällen spenderades flängandes runt på båten. Gick runt lite i butiken, var ute på däck några gånger (var faktiskt riktigt behagligt), tog en fika i restaurangen, spelade kort, och var med på musikquiz i pianobaren. En riktigt trevlig kväll faktiskt! Sedan var det upp snabbt nästa morgon för att äta frukost, innan vi slutligen klev av färjan och påbörjade vår långa resa. (Haha). Hade samma buss hela veckan, vilket var skönt. Egen chaufför och allt.

Vårt första stopp var Valdemarsmuren i Dannevirke (Danewerk). Muren var en del av ett försvarsverk, och var över tre kilometer lång. Den har byggs upp i omgångar från ca år 650, fram till andra halvan av 1100-talet. Vi gick en guidad tur längs med en del av muren, tittade på den nyligen utgrävda porten, samt besökte museet som låg i anslutning till muren. En rolig sak var att eftersom denna del brukade tillhöra Danmark, så var i princip alla skyltar i detta område på både tyska och danska. Det underlättade en del, kan man säga.

En lite rolig sak som hände när vi var där, var att det var en (utklädd) man som hade fällt upp ett litet tält och hade en brasa, och så fick man prova på att skjuta med pil och båge. Han sa att han behövde värva folk till sin armé. Självklart var jag tvungen att prova, och det gick faktiskt riktigt bra. Han tyckte att min teknik var bra. (Kan ju ha något att göra med att jag sköt bågskytte för några år sedan). Hehe.

Sedan åkte vi vidare till ett annat museum som låg i närheten: Archäologisches Landesmuseum, där vi kollade på bland annat mosselik från järnåldern. Det var lite coolt. Var även inne i en annan byggnad som låg bredvid, och kollade på Nydamskeppet (ett vikingaskepp).

Nydamsskeppet. 23 meter lång och 3 meter bred. Byggd i ek på 300-talet. Hittades i en mosse år 1863.

Efter nästan en hel dag i Tyskland, körde vi vidare in i Danmark och mot vårt första vandrarhem. Vi bodde på två olika vandrarhem i Danmark. Det första låg i Esbjerg, och var helt klart det bästa. Så otroligt mysigt och fint var det! Det var ett stort rött tegelhus, byggt 1916. (Hela staden bestod av röda tegelhus i princip. Faktiskt en riktigt fin stad tycker jag). Där stannade vi i två nätter. Vi var borta hela dagarna och besökte olika platser och kollade på saker. Kvällarna spenderades sedan i staden. Första kvällen hittade vi en helt otroligt mysig restaurang, med jättebra service. Det fanns egentligen inga lediga bord (vi var sex personer), men de fixade snabbt ett bord till oss. Maten var jättegod! Vi bestämde oss för att gå dit kvällen efter igen, men då var det verkligen knökfullt. Lite synd. Så då fick det bli hämtpizza till vandrarhemmet istället. Sedan så spelade vi även kort typ varje kväll också. "Sjuan" och "bluffstopp". Haha. Det var roligt!

Vad jag åt första kvällen i Esbjerg. Tar typ alltid schnitzel när jag äter ute. Haha.

Vårt andra vandrarhem låg i Hobro. Det var inte alls lika "lyxigt" som det första, och staden var ganska död. Men vi tog oss en sväng in till centrum i alla fall, och hittade till slut en kinarestaurang. Där blev det kyckling i curry. På detta vandrarhemmet stannade vi i en natt.

Vi besökte ett antal olika gravplatser och tittade på olika sorters gravar från sten- och bronsålder. Dessa på bilderna ovan låg väldigt fint belägna tycker jag. Förutom gravar besökte vi även (som sagt) en del muséer, kyrkor och fick guidade turer. Så det var ganska varierat.

En av dagarna spenderade vi i staden Ribe. (Mer om detta i ett eget inlägg).

Det sista stället vi besökte var en rekonstruerad vikingatida gård. Där fanns det olika hus man kunde gå in och titta i. Vi var mest inne i "bostadshuset", där vi satt samlade kring elden och lyssnade på guiden. Sedan fick vi även prova på att baka bröd. Haha. Vi var även och kollade på en ringborg från vikingatiden, samt ett vikingatida vägbroläge, där det en gång gått en bro över. Efter besöket på gården käkade vi lunch, och begav oss sedan mot färjan för hemfärd. (Denna gången övernattade vi dock inte på båten, eftersom det bara var mellan Danmark och Sverige). Lite synd faktiskt. Hade varit kul med en natt till på färjan. Men ja, det var en riktigt lyckad resa i alla fall!

Fredag kväll: Tentafest

2013-10-19 | 20:06:36
 Hur jag såg ut i går kväll.

Hello! Vill bara inleda inlägget med att förklara min inaktivitet den senaste veckan. Jag har varit upptagen med att plugga inför en tenta i stort sett varje dag sedan jag kom hem från resan (förra fredagen). Som ett resultat av detta har jag inte ens hunnit med att blogga om själva resan ännu. (Men det kommer. Jag lovar!) Tentan var hur som helst i går, och på kvällen blev det sedan tentafest med klassen. Kom dit vid sju någon gång, och stannade till ungefär ett. Var sedan hemma någon gång strax innan två. Hade en väldigt trevlig kväll!

Businessmen, they drink my wine

2013-10-13 | 23:49:00

Bob Dylan - All Along the Watchtower

Är det bara jag som föredrar Bob's orginalversion av denna låten, snarare än Jimi Hendrix version, som de envisas med att spela på radion hela tiden? Jag menar visst, den är också bra. Men denna är typ hundra gånger bättre.

Treårskalas och Packning

2013-10-06 | 18:10:09

Var på kalas för Lewis för en liten stund sedan. Han fyllde nämligen tre år i går. Vi stannade i lite över två timmar och fikade, åt tårta och tittade på paketöppningen. Av oss fick han ett flygplansgarage och flygplan. Sedan fick han även lite kläder, och väldigt mycket brio tågbanor och tåg. Så ja, nu har han att bygga med helt enkelt. Haha. Just nu håller jag på och packar inför nästa vecka. Åker ju alltså i morgon, och blir borta tills på fredag. Först tar vi färjan över till Tyskland, och sen vidare in i Danmark, där vi kommer åka runt lite kors och tvärs över landet ser det ut som (har fått en karta med markeringar på de platser vi ska besöka). Tror det kan bli riktigt spännande faktiskt! Jag kommer inte att blogga under tiden jag är borta, men räkna med ett inlägg nästa helg där jag sammanfattar resan. Toodels!

Hemtenta och Renritningar

2013-10-02 | 21:52:00
Hade kursavslutning av utbildningens första kurs (introduktionskurs) i går. Det var även deadline för inlämning av både hemtenta och renritningar, så min helg spenderades till största delen åt att skriva klart hemtentan. I måndags hade vi renritning hela dagen. Och i går, som avslutning på kursen, hade vi då ett ritningsseminarium, där vi redovisade och diskuterade våra ritningar. (Renritningarna är alltså finare versioner av ritningarna vi gjorde ute i fält på Sundsby Säteri). Så ja, nu är alla uppgifter inlämnade och kursen är avklarad. Det känns bra (men samtidigt lite nervöst, eftersom detta var våra första examinerande uppgifter). Vi började även med en ny kurs idag, som verkar intressant. Och nästa vecka drar vi iväg till Tyskland och Danmark på exkursion. Blir borta måndag till fredag. Ska bli roligt!