On the road again

2014-01-31 | 17:57:00
Så var ännu en skolvecka avklarad. Det har varit en vecka fylld med intressanta föreläsningar. (Kan ju bero på att vi läser en rolig kurs just nu - förindustriell bebyggelsehistoria). Förra veckan hade vi alltså mest arkitekturhistoria och gick igenom de olika kännetecknen för renässans, barock och klassicism på byggnader (samt fick en massa fina bildexempel till varje stil). Denna veckan har det varit lite mer blandat, och vi har bland annat gått igenom hur landskapet förändrades under denna period (jordbruk, osv). Sista föreläsningen idag handlade om "Vägen i kulturlandskapet", och den tycker jag var väldigt intressant. En cool sak var tex att många av de vägar/bilvägar som vi använder idag i många fall har legat på samma ställe sedan forntiden. För när kan man säga att en väg är "byggd" egentligen? (De flesta tycker troligtvis först när det blev en bilväg/när den asfalterades, eller något). Men icke! Det var en väg långt tidigare än så..
 
 
Det handlade även en del om broar (som ju faktiskt utgör en stor del av våra vägar). På bilden ser ni Lejonströmsbron i Skellefteå, byggd 1737. Det är Sveriges äldsta träbro, och 1809 utspelade sig här "Slaget vid Lejonströmsbron" under Finska kriget. (Inte min bild).

Kommentarer
Postat av: Hanna

De där om att dagens vägar är samma som på forntiden var lite häftigt! :)
Sv: Jo jag tyckte Hobbit 2 var bra, precis som du skrev bättre en ettan :) Låter som om du haft en riktigt trevlig helg :)

2014-02-02 @ 21:16:45
URL: http://nattstad.se/hannypandy
Postat av: jonna

ja, verkligen. Älskar nelly :)
ja, allt är bra med mig! Själv också?
Jadå, min helg har varit bra :) Har du också haft en bra helg?

2014-02-03 @ 10:03:15
URL: http://jonnaalm.blogg.se
Postat av: Linda [fotoblogg]

Låter roligt!
Sv: Tack så mycket :)
Kram

2014-02-03 @ 18:23:56
URL: http://lindassphoto.blogg.se/
Postat av: Mathilda

sv: Ellerhur! Gråter lite. Nästan. :(

Vilken tjusig bro ändåee. Och vad jag längtar efter sommaren när jag ser de gröna träden, schnufs!

2014-02-03 @ 19:39:55
URL: http://bymathilda.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Kommentar:

Trackback
Real Time Analytics