Min praktik

2016-03-31 | 23:56:00
Tänkte så här att när jag faktiskt har något att skriva om så borde jag nog göra det. Annars finns väl risken att jag aldrig uppdaterar här igen, haha. (Nej, vad hemskt det lät..) Läser alltså just nu sista terminen av min utbildning, och kommer (förhoppningsvis) att bli klar till sommaren. Som näst sista kurs denna termin ingår sex veckors praktik, och det är det jag tänkte att detta inlägg ska handla om.
 
Jag hade min praktik på Kulturmiljöenheten på Göteborgs Stadsmuseum. Museet har flera olika avdelningar/enheter, och detta är alltså en av dem. På denna avledning/enhet jobbar bebyggelseantikvarier, antikvarier och arkeologer. Så vad har då min praktik gått ut på? I Göteborg finns ett bevarandeprogram som heter "Kulturhistoriskt Värdefull Bebyggelse i Göteborg". Den finns i två delar, och innehåller beskrivningar och information om olika typer av byggnader i staden som är av kulturhistoriskt värde/är kulturhistoriskt intressanta. Just nu håller det på att tas fram ett komplement till dessa två delar, en slags "del tre". Denna har dock inte gått igenom ännu, men kommer förhoppningsvis att göra det inom kort. I denna finns, precis som i de två tidigare delarna, beskrivningar och information om byggnader och platser som är kulurhistoriskt intressanta/värdefulla. Skillnaden är att i denna nya del ligger fokus på efterkrigstidens bebyggelse, medan de byggnader som är med i de andra två delarna är äldre.
 
Vad jag har tillbringat större delen av min praktik åt är att registrera dessa byggnader på ett ställe som heter "Bebyggelseregistret", som ligger på Riksantikvarieämbetets hemsida. Jag har själv använt mig av detta register flera gånger under min utbildning, för att kolla upp information om olika byggnader. Därför var det lite kul att det nu var jag som fick sitta och lägga in information om "helt nya" (alltså såna som inte funnits med i registret sedan tidigare) byggnader. Den information jag har lagt in har mest varit basuppgifter, så som byggnadsår och historisk och nuvarande kategori (det vill säga vad byggnaden har använts till tidigare och vad den används till nu). Närmare totalt 140 st byggnader/anläggningar har jag registrerat. Det ni.
 
Hur mysigt vore det inte om någon fick för sig att öppna ett café eller restaurang i denna källare?
 
Men för att mina arbetsuppgifter inte skulle bli allt för enformiga (det blir ju en del upprepningar om man säger så), så har jag även fått tillfälle att följa med på olika möten och ut i fält. Jag har varit ute och fotograferat byggnader, klättrat runt på kyrkak, befunnit mig i 1700-talskällare med vackra valv, rotat i arkiv samt suttit med på olika bygglovsmöten och liknande. Det har varit en härlig blandning, och väldigt intressant att få vara med och se hur det "fungerar i verkligheten". 
 
Några bilder från när jag var uppe och klättrade på Hagakyrkans tak, där de håller på att byta ut takplåten.
 
Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag, personligen, känner att det här är precis en sådan arbetsplats jag önskar hamna på i framtiden, och det är även denna typ av arbetsuppgifter jag vill ha. Därför är jag jättenöjd med min praktikupplevelse, och känner att jag verkligen hade tur med mitt val och att jag hamnade helt rätt.

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Åh men vad kul ändå! :D Eller spännande, kanske man ska säga. Håller förresten med om det gällande din första bild, hade ju varit hur mysigt som helst att sitta och fika/äta där!

2016-04-01 @ 18:25:25
URL: http://bymathilda.se
Postat av: linah

vilka fina bilder:D

2016-04-05 @ 12:41:23
URL: http://nouw.com/afroeve
Postat av: JoJo

det ser ju ut att vara ett jättemysigt ställe! :D

sv; ja, jag älskar att kolla på såna här videos! :D

2016-04-05 @ 20:52:26
URL: http://nouw.com/rockdoll
Postat av: julia johansson

Vad trevligt! :)

2016-04-08 @ 22:02:02
URL: http://fotarjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Kommentar:

Trackback
Real Time Analytics