Säfsenveckan

2009-12-30 | 16:56:12

Nu har det gått tre dagar sedan jag kom hem från Säfsen, och jag börjar känna att det kanske blivit dags att skriva om det nu innan det blir för sent. Det kanske redan är för sent nu till och med. Jag borde ha gjort det tidigare. Men jag har varken haft ork (jag skrev ost där först, weird..huh?) eller lust till det. Det har jag inte nu heller egentligen men jag får helt enkelt överse detta faktum och få det gjort i allafall. So here it goes.

Söndagen den 20 december gick jag upp vid sju-tiden och tog hand om de sista nödvändiga förberedelserna inför resan. Jag vet inte hur lång tid det tog, men jag tror vi kom i väg vid ungefär åtta.

Vi stannade till på Mc Donalds och åt frukost, eftersom vi inte "hunnit" göra det hemma.

Toast och muffins. Yummy!

Sedan bar det av. En resa på ca 40 mil och boende i stuga i en vecka var vad vi hade framför oss.

Eftersom det var en så pass lång resa, som tog flera timmar, så stannade vi självklart och åt på vägen. Nedan ser ni min tallrik. Kycklingspett, klyftpotatis och tsatsiki. Himmelskt gott.

När vi hade kommit fram till Stugan. Jag minns jag blev så glad för att det var så mycket snö.


Såhär såg det ut inne i stugan. Supermysigt var det :)



Vi var vid skidbacken sammanlagt två gånger under veckan. Här var vi på väg. Fin utsikt.



En av dagarna åt vi kebabtallrik på en lokal pizzeria. Haha. Jag gillar att ta kort på min mat.

Det snöade nästan varje dag och det gjorde mig överlycklig för vi får nästan aldrig någon snö där jag bor. (Dock har vi snö nu.) Woho. Bild tagen inifrån stugan och ut på verandan.


Detta var dom bilderna jag tog i stort sett som jag känner att jag kan visa. Blev väldigt mycket likadana bilder och onödigt så de orkade jag inte med att slänga in. Kan bli lite för mycket tycker jag. Men nu får ni ju i allafall en idé av hur det såg ut.

Vi gjorde också väldigt mycket annat som det tyvärr inte finns bilder på. Jag glömde kameran rätt många gånger, eller valde att lämna kvar den i stugan. Men jag kan berätta lite kort om andra trevliga saker vi gjorde.

* Varje dag åt vi jättegod mat. Jag åt nästan i hjäl mig. Att man äter extra mycket under julveckan är inget man bara påstår att man gör. Det är sant! Så mycket jag åt när vi var där har jag aldrig ätit förut typ. Lovely.

* Som tidigare nämnt var vi vid skidbacken två gånger. Jag åkte inte själv men det räckte med att kolla på alla andra som åkte. Jag har aldrig åkt skidor och kände inte för det helt enkelt. Men nästa år kanske? :)

* En av gångerna vi var där försökte vi oss på att bestiga berget skidbackarna låg på. Det gick inget vidare. Det var högt och brant som fan och trots att vi nästan dog på kuppen lyckades vi knappt komma en tredjedel. Haha.

* På måndagen var vi med och gick i ett fackeltåg (jag vet, värsta turistgrejen men ändå). Vi gick en promenad med tända facklor i mörkret och kom fram till en mysig stuga med en stor eld. Bjöds på pepparkakor och glögg.

* Jag upptäckte att Fredriksberg (staden vi var i alltså) inte alls var en stad, utan snarare bara en liten by. Seriöst, det fanns ingenting där. Och närmaste städerna var typ 6-7 mil bort. Helt sjukt. Hur klarar sig de som bor där?

* På Julafton hade vi bokat bord på Hyttan Kök och Bar. Vi var där mellan 17.00 och 19.00 och åt Julbord. Skitgott var det. Jag åt mycket, mycket och det mesta smakade underbart. Vi fick besök av tomten också, haha. (För barnens skull dårå).

* På lördagen (dvs dagen innan vi åkte hem) hade vi bokat in oss på att bada i en ved-eldad badtunna i två timmar under kvällen. Det var helt magiskt mysigt. Utomhus i flera minusgrader, och jättevarmt i tunnorna. Och i bland var det så rökigt att man knappt kunde se en meter framför sig. Älskade det. Det var en perfekt avslutning på en jättefin vecka.

Och en sak till..

*Jag rullade i snön i bara bikini (i samband med badet då). Detdu. Det är inget man gör varje dag. (Kändes skumt nog att bara ha på sig en bikini mitt i vintern.) Sommar, anyone?


Kommentarer
Postat av: Sanna

Lät ju som om ni hade det trevligt ;D Nästa gång får du faktiskt ha lite mod i dig och testa skidor :O



Rulla sig i snön i bikini.... EEEEK!

2009-12-30 @ 17:29:36
URL: http://sannahero.blogg.se/
Postat av: Sebbe

Har du någon favoritbloggare? =)

kramar!

2009-12-30 @ 18:54:33
URL: http://lookstylish.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Fan vad mysigt det var alltså. Sakna. :)

2009-12-30 @ 19:49:40
URL: http://mathilas.blogg.se/
Postat av: Misam

Eftersom jag ändå är inne på din blogg kan jag ju kommentera också haha. Muffinsen ser.. goda ut :(

2009-12-30 @ 19:55:11
Postat av: Sanna

Sv: Haha, ja kanske lite :O



Jo men, jag åker i fartdräkt och skidshorts annars. Nu när det är så jäkla kallt blir det att ta på sig lång brallorna så inte knäna blir helt sjuka och gör ont. ;D

2009-12-31 @ 12:25:49
URL: http://sannahero.blogg.se/
Postat av: Zino

kul med så många bilder :)

2010-01-05 @ 21:19:50
URL: http://zinojamal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Kommentar:

Trackback
Real Time Analytics