Green Day konserten

2010-06-07 | 14:37:00

I lördags var ju jag som bekant och såg Green Day spela på Ullevi. Vi var på plats redan vid fem-tiden utanför arenan. Köerna in var väldigt långa och vi kom in ungefär kvart i sex. Sedan hela tiden fram till själva konserten började gick vi mest runt och väntade. Köpte även korv med bröd och dricka eftersom vi visste att vi skulle vara där ganska länge till.

Precis kommit in.


Innan Green Day skulle börja spela skulle nämligen två stycken förband spela en stund. Det första var ett svenskt som jag aldrig hört talas om förr, som heter Johnossi. Efter dem kom Joan Jett and the Blackhearts på, och då blev det genast lite mer ös. De spelade bland annat klassikern "I love rock n roll" och typ hela publiken sjöng med.

Klockan 21.00 var det dags för Green Day. Deras show inleddes med en rosa kanin som snubblade runt på scenen och drack ur en flaska. Haha. Sedan försvann kaninen och en stund senare kom bandet in på scenen och jublet steg. Och sedan var det i gång. De spelade både sina nyare låtar, men även en del gamla klassiker från förr. Och hela tiden försökte de att få publiken delaktig. Allt från det klassiska "I say HEE-YOO" till att dra upp folk på scenen som fick sjunga med i låtarna.

Det är svårt att förklara för er som inte var där, men stämningen under hela konserten var nog det jag gillade mest. Det var så mysigt och roligt. Man hade inte tråkigt en sekund! Green Day är jättebra underhållare och Billie Joe måste ju vara en av världens bästa frontfigurer. Seriöst.

Orkar inte skriva allt som hände, eftersom det skulle ta flera dagar. Och så skulle ingen ändå orka läsa det. Men några höjdpunkter var när Billie tog upp en svensk flagga från publiken, virade den runt sig och sedan sprang runt med den på sig och viftade runt med den. Sedan hängde han även upp den på trummorna, och till sist på "väggen" bakom där han stod. Och där fick den hänga hela resten av konserten.

Han tog även upp ett barn på scenen. Eller ja, det var meningen att det skulle vara ett barn i allafall. Han gick runt och letade och hittade tillslut en han tyckte verkade lämplig. Så frågar han honom: "How old are you?" "Thirteen" "You look like you're nine." Haha.

 

Och sen åh.. under Boulevard of Broken Dreams lät han publiken sjunga en bit av låten. Och under tiden vi gjorde det så gick han ner på knä och bugade för att han tyckte det var så bra. Och sen sa han att vi var "Better than America".



Konserten höll i allafall på sammanlagt tre timmar, mellan 21.00 och 00.00. Trots att det var längre än vad jag hade väntat mig så ville jag ändå inte att det skulle ta slut. Tiden gick väldigt fort. Och när det väl var ett faktum att det var slut, kände jag en inre tomhet. Haha. Allvarligt, det var hemskt. Jag hatar när konserter är slut.

Men de bjöd faktiskt på en väldigt fin avslutning, med många extranummer och fyrverkerier. Så det kändes bra i allafall. Och en sak är säker; nästa gång de kommer till Sverige ska jag absolut gå och se dem igen! <33

Obs! YT-videosarna är inte mina. Mina har inte lika bra kvalitet så jag valde att lägga in dessa här i stället. Bilden överst är däremot min.

Trackback
Real Time Analytics