The Hobbit

2012-12-12 | 23:42:00
 
Var och såg The Hobbit: An Unexpected Journey på bio tidigare i kväll. Ska försöka att inte "give away" för mycket information för de som inte har sett den ännu. Men jag kan ju säga så här: Den var bra. Det kändes som en Sagan om Ringen-film. Den hade rätt musik, stämning, miljöer, karaktärer och allt sånt där. Som man förväntar sig. Så ingen besvikelse där. Däremot var det en del saker jag inte kunde låta bli att störa mig på. För det första så kändes vissa scener väldigt utdragna. Alltså onödigt utdragna. Och nu vet jag vad ni tänker: Dessa filmer är långdragna i bland. Det är bara så de är upplagda. (Tänker främst på långa krigsscener, osv). De bygger upp stämningen och allt sånt där. Det är ju visserligen bra, men vissa scener hade kunnat kortas ned betydligt, utan att det hade påverkat handlingen allt för mycket. Sedan kändes även vissa scener mer eller mindre halvt onödiga att ha med. (Men det är ju bara min åsikt..).
 
En annan sak jag inte gillade var att de sjöng. Hela tiden. Nu minns jag inte riktigt exakt hur många gånger de gjorde det i denna filmen. Men det var one too many, enligt mig. Jag vet att det har varit med liknande händelser i tidigare filmer (som när Pippin sjunger för han där kungen i trean, tex). Men då har det passat in. Nu kändes det bara konstigt på något sätt. Typ som att "Ja, här tycker jag vi slänger in en sång" ungefär. Det är inte meningen att det ska vara en musikal. Ge mig lite mer krig, liksom. Nejmen, ni fattar. Lite så kände jag.
 
Och sist men inte minst. Humor. Det var alldeles för mycket humor i denna filmen. Inte för att jag har något emot humor i filmer alltså. Tvärt om. Men jag har fått intrycket av att dessa filmer ska vara mer åt det seriösa och "hemska" hållet. Denna filmen kändes mer oseriös och det var ofta väldigt uppenbart när de försökte skoja till det och göra det roligt. Visst har även de tidigare filmerna haft sina inslag av humor. Men då har det varit mer inbäddat. Roligt, fast på ett annat sätt. Nu kändes det nästan bara barnsligt i vissa fall. Fast jag vet inte. Alla har ju olika definitioner av vad som är roligt. Men detta funkade i alla fall inte för mig. Blev nästan lite obekvämt i bland.
 
Sammanfattningsvis var det en bra film. Tyvärr nådde den inte riktigt inte upp till samma kvalitet som sina föregångare. Det var lite för mycket humor och sång, och den kändes lite väl utdragen på sina ställen. Annars var den helt okej. Helt klart sevärd är den i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Den var bra! :) ...Förutom det som inte var bra.

2012-12-13 @ 17:04:50
URL: http://bymathilda.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Kommentar:

Trackback
Real Time Analytics