Hösten är här

2014-10-18 | 19:45:42
Oj, oj. Nu var det visst evigheter sedan jag skrev här igen. Har påbörjat en ny kurs som handlar om Industrialismens och 1900-talets bebyggelsehistoria. Kursen är uppdelad i två delar, och just nu läser vi mest om tiden mellan 1850-talet fram till 1920-talet (ungefär). Sedan kommer nästa del att handla om resten av 1900-talet. Med andra ord en väldigt intressant kurs. Speciellt delen om 1800-talet. En så himla fascinerande tid. På ett sätt så väldigt annorlunda från idag, men samtidigt ändå inte speciellt långt borta. (I love it ♥).
 
Bild från början av september, när löven fortfarande var gröna.
 
Och så, för att återknyta till rubriken på detta inlägget så måste jag bara få säga att det känns som att hösten kom väldigt plötsligt i år. Det sa bara poff, typ. Jag blir lika förvånad varje år på hur snabbt/ tidigt det blir kallt och mörkt efter sommaren. Kanske förstärktes den känslan ytterligare för mig just detta året, i och med veckan i Rom. När jag åkte hade det redan börjat lite smått att dra mot höst, men det var fortfarande ganska behagligt väder här hemma. Så åker jag ner dit, och då var det plötsligt som att man var tillbaka mitt i högsommaren igen. Och jag liksom glömde bort att det faktiskt var i slutet av september. Så kommer jag hem och får nästan en chock över att jag ska behöva ha jacka på mig, efter att ha nästan dött av värmeslag endast iklädd kjol och linne i en vecka. Där snackar vi kontrast. Jag börjar mer och mer tro att jag är bättre lämpad att bo i ett varmt land alltså, haha. Det här med kyla är inget för mig. Det är något som de som försöker framställa hösten som härlig verkar glömma bort. De talar om de vackra, färgglada höstlöven, mysiga stickade tröjor, halsdukar, filmkvällar och att höra regnet smattra mot fönsterrutan. Men de glömmer helt bort de mulna, gråa dagarna, regnets effekter (lera och smuts), de kalla vindarna, samt dygnets alla mörka timmar. Nej tack, då föredrar jag hellre sommar året runt.

Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

SV: tackar :)

2014-10-18 @ 21:38:38
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: carolines

Fin bild :)

SV: Ja himla gott te var det! :) Citronteet var gott det också så det tycker jag du ska prova! :)

2014-10-19 @ 13:47:02
URL: http://carolines.for.me/
Postat av: Mathilda

Haha eller hur, visst skulle man egentligen bott i ett varmt land. Julen och snön kan visserligen vara mysig och okej - men då räcker det med en månad liksom, och då SKA det vara snö. Annars behöver jag ingen slaskig, lerig och regnig höst (eller vår ens, typ). Tycker det kunde varit sommar 11 månader om året, och så 1 jul-vintermånad med snö. PERFECTO <3

2014-10-19 @ 15:21:16
URL: http://bymathilda.se
Postat av: Mathilda

Jaa, det kan man allt undra! Både mysigt och enkelt att ta sig dit, så det borde det bli ändring på tycker jag ;)

2014-10-19 @ 16:47:27
URL: http://bymathilda.se
Postat av: MADDISENJ.SE

Ja nu är verkligen hösten här.

2014-10-19 @ 17:54:56
URL: http://maddisenj.se
Postat av: Denise

Ja, tiden jag får spendera på egen hand med min mamma är verkligen värdefull för mig. Min bästa vän - no doubt about that.

Okej, då är jag med lite mer. Har aldrig hört talas om det tidigare faktiskt. O andra sidan finns det ju en himla massa utbildningar på högskolan/universitetet som man inte har en aning om vad de innebär, haha.
Himla skönt att du trivs i allafall, det är ju huvudsaken! Hur lång tid har du kvar innan du tar examen? :)

2014-10-20 @ 18:53:10
URL: http://flikkand.blogg.se
Postat av: Margita

Tack snälla du för den fina kommentaren på min blogg! Det värmer! Men nu är jag ju så nyfiken, hur hittade du min blogg? Bor du i Göteborgsområdet?
*så nyfiken är jag* haha
Kramar

2014-10-21 @ 21:18:37
URL: http://sengas.bloggplatsen.se
Postat av: anniepiie

Intressant dedär med hur årtalen skiljer sig åt väldigt mycket.. :D Vad som är inne och ute osv... Hur vi ser ut jämfört med idag när allt i princip nästan handlar om yta och perfektion. :)

2014-10-26 @ 14:07:04
URL: http://anniepiie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Kommentar:

Trackback
Real Time Analytics