Resan till Rom, del 1

2014-10-21 | 21:21:00
Åkte alltså till Rom med klassen i slutet av september. Var där i sammanlagt en vecka, och hann under denna period uppleva en hel mängd roliga och intressanta saker! Dagarna var schemalagda från tidig morgon till sen eftermiddag/ kväll, och innehöll bland annat en del studiebesök, samt stadspromenader i olika delar av staden. Vi var nog runt i mer eller mindre hela Rom kändes det som. Haha.
 
Innergården på det första vandrarhemmet.
 
Under tiden vi var där bodde jag på två olika vandrarhem. Båda låg väldigt centralt till i staden, och jag delade rum med fyra andra. Det första stället vi bodde på låg på en stor trafikerad gata, full med massa småbutiker och liknande. Där var det mycket liv och rörelse precis utanför porten, och vi hade en supermysig innergård där man kunde sitta på kvällarna. Vi delade på två sovrum, ett badrum och hade även ett litet kök precis utanför rummet (bredvid receptionen). Där stod vi och kokade pasta och tomat & basilikasås en kväll.
 
Utsikt från fönstret på det andra vandrarhemmet.
 
Det andra stället vi bodde på, resten av tiden, låg på en mindre tvärgata till den stora gatan vi bodde på först. Där var det lite lugnare, och knappt någon trafik alls (bara en massa parkerade bilar längs gatorna). Vandrarhemmets lokaler låg på tredje våningen, men min grupp fick en egen lägenhet nere på bottenvåningen. Den hade tre sovrum, tre toaletter, kök, samt en väldigt lång korridor. Och alla möbler var från IKEA! Kändes väldigt hemtrevligt och vant. Hehe. Så där nere bodde vi fem, och så fick vi gå upp till tredje våningen för att hänga med resten av klassen (som alltså hade sina rum där uppe). Där fanns även ett kök, där vi avnjöt våra frukostar, samt receptionen och två badrum. Så hade vi även tillgång till en trevlig takterass ytterligare en trappa upp.
 
Vi landade någon gång på kvällen och tog sedan taxi till vandrarhemmet. Det första vi gjorde efter att vi hade checkat in var sedan att gå ut och käka. Det var så varmt att jag var tvungen att byta om till kjol och linne (reste i tights, linne och hoodie). Att det var så varmt så pass sent på kvällen kom nästan som en chock först. Men gud, så lätt och snabbt det gick att vänja sig vid värmen. 
 

Första dagen hade vi stadsvandring, och gick mest runt för bekanta oss med staden lite. Gick och kollade på några kända byggnader/ platser i några timmar. Sedan på eftermiddagen gick vi "in" på Forum Romanum och tittade på ruinerna efter olika tempel, kyrkor och på Titusbågen. Dagen avslutades sedan på Chiesa San Clemente-kyrkan, en kyrka som är byggd i tre våningar uppepå varandra. Den översta, nuvarande kyrkan är byggd på 1100-talet, den under är från 300-talet och den understa är från det första århundradet. Vi var på alla tre våningar. Så himla coolt! Tyvärr fick man inte fotografera där inne, så jag har inga bilder att visa.
 
Här får ni istället några bilder jag tog på Forum Romanum:
 
Titusbågen.
 
En stor jävla byggnad. (Tabularium).
 

Kommentarer
Postat av: Margita

Kul att läsa om din resa till Rom.
Jag bor också i Göteborgsområdet, men det kanske du förstått. I Ytterby.

2014-10-21 @ 21:52:10
URL: http://sengas.bloggplatsen.se
Postat av: MADDISENJ.SE

Åh rom är så himla fint!

2014-10-22 @ 14:53:44
URL: http://maddisenj.se
Postat av: Mathilda

Men åh gud vad fint alltså! *_* Vill ocksåe. Nästan så det är svårt att förstå att det ens är verkligt, ahaha.

sv: Ja åh, blev helt förälskad i utsikten ju. Lustiga är att jag verkligen inte har något minne av att ha sett den förr (ens från den gamla utsiktsplatsen alltså). Jag har nog inte varit där på hur många år som helst...

2014-10-22 @ 17:15:22
URL: http://bymathilda.se
Postat av: Denise

Vilka härliga bilder! Blir ju ännu mer ressugen än jag redan är (om det ens är möjligt, haha...)

Åh, men tack! Ja, det är jag som är tagit den, med min Iphone. Var så ledsen att jag inte hade med mig min systemkamera, var så fantastiskt vackert.

Aa okej, då har du kommit en bit på vägen! Jag började nu i höst så har drygt tre år kvar :)

2014-10-23 @ 17:12:34
URL: http://flikkand.blogg.se
Postat av: KassandraPalma

så fina bilder!

2014-10-24 @ 03:39:40
URL: http://kasssandra.blogg.se
Postat av: linah

sååfiint!

2014-10-25 @ 23:53:36
URL: http://afroeve.forme.se
Postat av: anniepiie

Wow, jag vill verkligen åka till ROM, verkar som en intressant stad! :)

2014-10-26 @ 14:03:49
URL: http://anniepiie.blogg.se
Postat av: MATILDA

Låter och ser ut som en härlig och bra resa! :D

2014-10-27 @ 16:35:35
URL: http://matildays.se
Postat av: linnea

Åh så härligt det ser ut. Saknar rom massa nu, där är så himla fint och spännande :D

2014-11-01 @ 01:32:55
URL: http://linneajosefin.forme.se
Postat av: anniepiie

Vilka fina bilder, jag skulle också vilja besöka Rom! :)

2014-11-06 @ 20:23:37
URL: http://anniepiie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Kommentar:

Trackback
Real Time Analytics