Resan till Rom, del 2

2015-01-21 | 19:32:00
Peterskyrkan. (Och en himla massa stolar, haha).
 
Andra dagen befann vi oss till största delen i Vatikanstaten. Dagen började med samling framför Peterskyrkan. Det var rätt häftigt att se den i verkligheten, faktiskt. Dock fanns det ingen tid för oss att gå in i kyrkan. I stället vandrade vi bort till Vatikanmuseerna, där vi även gjorde ett studiebesök på konserveringslaboratorierna. Fick kolla på lite tavlor de håller på att restaurera, bland annat. Sedan hade vi några timmar sjäva, då vi fick gå omkring på museerna på egen hand. Jag hade som mål att gå och besöka det Sixtinska kapellet, och det gjorde jag också. (Jag och några andra). Vad vi inte var beredda på var att det skulle ta evigheter innan man faktiskt nådde själva kapellet. Jag trodde liksom bara det skulle vara att gå in i en byggnad (sådan koll hade jag). Men faktum är att man först måste gå igenom en massa långa korridorer, rum och i flera trappor, innan man tillslut når det. Jag tror det tog oss ungefär en halvtimme, från det att vi började gå, till att vi kom fram till kapellet. Som tur var fanns det väldigt mycket fint att titta på även på vägen dit. Exempelvis var taken helt fantastiska! Tror jag får göra ett eget blogginlägg dedikerat till just "taken på väg till Sixtinska kapellet" eller något. Ni skulle bara veta hur många takbilder jag har i min Rom-mapp just nu alltså, haha. Däremot fick man inte fotografera inne i kapellet..
 
På väg till Sixtinska kapellet. 
 
Efter det var det samling vid Peterskyrkan igen, och sedan gick vi en promenad längs en bit av Aurelianusmuren, och fick lära oss lite om dess historia. Muren är uppförd av kejsar Aurelianus på 270-talet, och är Roms allra största byggnadsverk. Den omringar en stor del av staden, och har ett antal öppningar (portar) där man kan gå igenom den. En av dessa portar gick jag igenom varje morgon när jag skulle ta mig till tunnelbanan. Fråga mig inte varför, men av någon anledning så tog jag aldrig någon bild på den. 
 
Castel Sant'Angelo.
 
Efter det slutade vi för dagen, och då bestämde jag, E och L oss för att dra bort till Colosseum. Det var ganska långt att gå, men vi hann precis i tid innan det stängde. (Kom typ tjugo minuter innan, haha). Gick sedan runt där inne och tog en massa bilder. Jag hann, trots att vi inte var där inne så länge, att gå runt ett helt varv i alla fall. Det var en väldigt häftig upplevelse att vara där inne, och jag vill absolut göra om det någon gång igen. Fast nästa gång ska jag se till att ha mer tid på mig, hehe.
 
På Colosseum.

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Åh, har nästan svårt att förstå att alla de där ställena verkligen är på riktigt. Haha. Så himla fräckt och fint ju. Vill också *.*

2015-01-21 @ 22:38:36
URL: http://bymathilda.se
Postat av: Mathilda

Jättefina bilder, förresten! :D

2015-01-22 @ 01:28:02
URL: http://bymathilda.se
Postat av: Erika

Åh så fint :)

sv. Texten i min rubrik är från låten Broken Wings av Mr. Mister :)

2015-01-22 @ 17:44:05
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Sofie

Verkar som du haft det helt fantastiskt :D

2015-01-22 @ 22:24:18
URL: http://slutartidens.blogg.se
Postat av: Madde

men åh så fint!!

2015-01-23 @ 15:33:24
URL: http://mward.blogg.se
Postat av: Fru Boholm

Fina bilder på vad som verkar ha varit en härlig resa :)

2015-01-24 @ 09:40:44
URL: http://www.angelicaselin.se
Postat av: jonna

Så härligt :)
Ja, det är det! Har också varit där när jag var liten. Tyvärr har det förändrats en del, och tyvärr till det sämre. Men man uppskattar nog det mer som barn, så kanske därför det känns sämre :) hehe

2015-01-26 @ 18:00:06
URL: http://jonnaalm.blogg.se
Postat av: anniepiie

intressant, jag vill också till Rom. :D SV: På utbildningen lärde vi oss om uppbyggnaden och dess innehåll i sängarna som vi ska sälja, även vad man ska tänka på generellt. :) Kram

2015-02-01 @ 17:43:42
URL: http://anniepiie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-postadress? (publiceras ej)


Har du en blogg?


Kommentar:

Trackback
Real Time Analytics